Streckkod – vad täcker den och varför använder vi den?
Vad är den för någonting och varför använder vi den?
Den allmänt kända termen ”streckkod” refererar till EAN-koden, som har använts inom många branscher, inklusive handel och logistik, sedan 1977. Det innebär: EAN – European Article Number (Produktmärkning). Det är en kontinuerlig, numerisk modulär kod. Den trycks på produkter eller deras förpackningar och måste vara av hög kvalitet eftersom den är extremt exakt.
EAN-koden används främst för att exakt identifiera produkter inom e-handel.
Vad EAN-koden består av?
Det finns flera versioner av EAN-koder som används.
- EAN-13: Den mest använda versionen. Den består av 12 datasiffror och en kontrollsiffra,
- EAN-8: Används ofta för mindre förpackningar där EAN-13 är för lång. Den har 7 datasiffror och en kontrollsiffra,
- EAN-128: Har ett variabelt antal alfanumeriska tecken och en kontrollsiffra,
- EAN-4: Består av 13 datasiffror och en kontrollsiffra.
När det gäller EAN, refererar vi till de tryckta svarta och vita streck som utgör den visuella representationen av GTIN-numret. Även om dessa förkortningar ofta används omväxlande, är de inte samma sak. GTIN är en numerisk sträng som skrivs under en streckkod. EAN-koden kan läsas med en dedikerad läsare, men det är också möjligt att mata in den manuellt genom att skriva in hela GTIN-numret i ett program.
De siffror som ingår i en streckkod är inte slumpmässiga. Hela numret är indelat i fyra moduler:
- GS1-prefix: Detta är landskoden. Observera att det inte representerar produktionslandet, utan snarare landet där företaget anslöt sig till GS1-systemet,
- Identifiering av ägare/producent: Denna del består av 4-8 siffror och varje enhet har en unikt tilldelad kod, vilket gör identifieringen enkel,
- Produktkod: Består av 1-5 siffror och tilldelas av ägaren,
- Kontrollsiffra: Denna siffra, baserad på en specifik algoritm, verifierar att hela numret är korrekt.
Användning av EAN-koder i lager.
- automatisk registrering av all dokumentation för införda produkter,
- märkning av lagringsplatser med koder som motsvarar produkterna,
- Komplettering och kontroll förberedda leveranser enligt lagda order,
- Inventering online,
- omfattande lagerinventering med hjälp av en trådlös terminal,
- Identifiera information om specifika produkter
- Sortering och organisering av dokumentation,
- Beställning av varor och säkerställande att lagret har tillräckligt med produkter.
Fördelar med att använda EAN-koder.
- Enkel placering av varor i varje steg av produktion och distribution,
- Eliminering av identifieringsfel – koden tar liten plats men rymmer viktig information,
- Förbättring effektiviteten för lagerarbetare jämfört med manuell registrering av varor i systemet,
- minskning av lagerkostnader.
Förfarande för att skaffa en EAN-kod.
En varumärkesägare som vill använda EAN-koder måste kontakta GS1 för att få rättigheten att unikt identifiera handelsvaror. Om ägaren även är tillverkare kan denne tilldela koder från sin egen kodpool. Om ägaren även är tillverkare kan denne tilldela koder från sin egen kodpool.
GS1 behandlar ansökningar löpande och hela processen tar upp till 3 arbetsdagar.
Rekommenderade artiklar:
E-handel. Möjligheter och risker.
Under det senaste decenniet har e-handeln utvecklats enormt. I början betraktade säljarna denna typ av verksamhet endast som ett komplement...
Streckkod – vad täcker den och varför använder vi den?
Den allmänt kända termen "streckkod" refererar till EAN-koden, som har använts inom många branscher, inklusive handel och logistik, sedan 1977....
Här är tre viktiga tips för att förbättra arbetseffektiviteten i lager.
Om man analyserar arbete generellt kan man tänka att produktivitet mäts genom den anställdes effektivitet. För en mer exakt mätning...
Arbetsergonomi – vad ska man tänka på när man väljer lagerutrustning?
Enligt ordbokens definition är ergonomi "vetenskapen som handlar om principer och metoder för att anpassa maskiner och verktyg till människors...
Konfigurator för pakningsbord. Så hur skapar man den perfekta arbetsplatsen?
De senaste åren har många företag, som säljer sina produkter stationärt, varit tvungna att göra ändringar och annonsera sig på...
Lämna ett svar