E-handel. Möjligheter och risker.
1. Förändringar inom i e-handel.
Under det senaste decenniet har e-handeln utvecklats enormt. I början betraktade säljarna denna typ av verksamhet endast som ett komplement till fysiska butiker. Ingen kunde då ana att den skulle genomgå en dramatisk förändring inom bara ett par år. Rapporten från e-handelsavdelningen, visar att under denna period har andelen personer som handlat online ökat från 45% till 87%, vilket innebär att 9 av 10 har gjort inköp på nätet.
Alla dessa förändringsprocesser pågått som resultat av covid-19-pandemin, som tvingade företagare att implementera onlinelösningar. Kunder var tvungna då att snabbt anpassa sig till marknaden.
Säljare fick också möjligheten att nå nya kunder, oavsett var de befinner sig i världen.
2. Möjliga förbättringsområden.
Det största området för förändring och konkurrens mellan företag om konsumenterna är snabbheten och noggrannheten i orderbehandling. De kräver mycket arbete vid orderhantering och returer. Det är noggrannheten och tiden som spelar en viktig roll.
”Quick commerce” är nu en växande trend, som inom vissa områden erbjuder snabba leveranser inom 10-15 minuter, eller till och med samma dag (‘same day delivery’).
Med ökande antalet onlinebeställningar får företag stora mängder kunddata, som är viktig för att rikta annonserna till publiken enligt preferenser.
3. Marknadsanalys.
För att analysera e-handelsmarknaden måste man överväga flera faktorer:
– Inflation. Med en inflation och stigande priser föredrar kunderna att handla online, där de kan hitta billigare produkter och dra nytta av attraktiva kampanjer. Samtidigt har konsumenternas medvetenhet ökat. Konsumenter handlar mer noggrant, analyserar priser och väljer de erbjudanden som är mest attraktiva för dem.
– Modern teknik. Innovationer som stödjer driften av nätbutiker bidrar till ökningen av onlineförsäljningen. Automatiserade logistikprocesser, tillgång till paketautomater och uppskjutna betalningar uppmuntrar kunder att göra beställningar. Detta ökar konkurrenskraften för onlinebutiker i jämförelse med fysiska butiker. Transaktioner via mobila enheter (”mobile first”) blir också allt vanligare, då konsumenterna kan handla när och var de vill. Sådana köp kräver inte tillgång till kontor eller datorer. Smartfon är något som de flesta alltid har med sig och sällan delar med andra.
– Kundförvärv genom marknadsföringskampanjer. En väl genomförd reklamkampanj kan starkt påverka konsumenternas köpbeslut.
– Förändringar i kundprofiler på grund av generationsskiften och konsumtionsvanor. Yngre generationer ser e-handel som en självklar del av vardagen, medan äldre generationer behöver extra uppmuntran och motivation för att handla online.
– Oförutsägbarhet. Man måste hantera inte bara inflationen, utan även den svaga efterfrågan, ökade spänningar på den internationella scenen och närheten till konflikterna i Ukraina.
Konsumenterna väljer de erbjudanden som bäst passar deras behov. Ägare av nätbutiker, som vill hålla sig i framkant och öka försäljningen, måste vara uppdaterade om nya produkter och aktivt utveckla nya distributionskanaler.
Nyckeln till framgång ligger i att effektivt samordna olika försäljningskanaler inom en välorganiserad försörjningskedja.
4. Identifierade risker.
E-handeln står dock inför flera hot. De största av de är:
– säkerhetsbrott och övertagande av användarkonton,
– stöld av data från butikssajter och vidarebefordran av denna information till konkurrenter (inklusive priser, produktbeskrivningar med mera),
– bedrägerier med betalkortstransaktioner och attacker mot presentkort.
Intensiv konkurrens kan leda till priskrig som påverkar företagens vinstmarginaler och lönsamhet avsevärt.
Förändringar i lagstiftningen kring dataskydd kan också vara problematiska. Dessa förändringar medför många restriktioner för digital marknadsföring, vilket försvagar försäljnings- och marknadsföringsstrategier.
5. Slutsatser.
Många anser att det blir svårt att återgå till de stabila och förutsägbara tiderna som rådde under det andra decenniet av 2000-talet. Den mest tillförlitliga affärsmodellen måste nu bygga på att verka i en volatil och mycket osäker miljö. Detta kräver omfattande förändringar och moderniseringar av befintliga processer.
Genom att granska data från branschens webbplatser kan man se en tydlig nedgång i efterfrågan inom alla sektorer sedan januari i år. Denna utveckling påverkas starkt av tvåsiffrig inflation och geopolitiska faktorer. Experter tror att situationen kommer att förbättras så snart kriget i Ukraina upphör.
Rekommenderade artiklar:
E-handel. Möjligheter och risker.
Under det senaste decenniet har e-handeln utvecklats enormt. I början betraktade säljarna denna typ av verksamhet endast som ett komplement...
Streckkod – vad täcker den och varför använder vi den?
Den allmänt kända termen "streckkod" refererar till EAN-koden, som har använts inom många branscher, inklusive handel och logistik, sedan 1977....
Här är tre viktiga tips för att förbättra arbetseffektiviteten i lager.
Om man analyserar arbete generellt kan man tänka att produktivitet mäts genom den anställdes effektivitet. För en mer exakt mätning...
Arbetsergonomi – vad ska man tänka på när man väljer lagerutrustning?
Enligt ordbokens definition är ergonomi "vetenskapen som handlar om principer och metoder för att anpassa maskiner och verktyg till människors...
Konfigurator för pakningsbord. Så hur skapar man den perfekta arbetsplatsen?
De senaste åren har många företag, som säljer sina produkter stationärt, varit tvungna att göra ändringar och annonsera sig på...
Lämna ett svar