Hur packar man varor? 5 regler för effektiv packning.
Varje nätbutiksägare vet hur svår, tidskrävande och dyr packningsprocessen är. Tyvärr är det oundvikligt. Produkten måste vara ordentligt skyddad mot transportskador, men själva förpackningsformen påverkar avsevärt köparnas uppfattning om vår firma. Det räcker med att läsa de åsikter som ges efter köp, där de oftast bedöms äleveranshastighet, kontakt med säljaren och, till och med, säkerhet. Därför är denna aspekt extremt viktig både för oss som säljare och våra kunder. Hur gör man det rätt och lägga inte förmögenhet?
I den här guiden kommer vi att presentera de 5 viktigaste reglerna som du helt enkelt måste ta hänsyn till.
Regel 1: Yttre förpackning
Den är det första och viktigaste skyddet av dina produkter på vägen till kunden. Deras hållfasthet kan garantera antingen framgång eller misslyckande. De mest populära förpackningarna som används för att skicka produkter är kartonger, kuvert och plastfolien.
Kuvert, vare sig de är vanliga eller bubbelkuvert, samt foliekuvert, kommer att användas vid mycket hållbara produkter samt vid små storlekar och varor med låg vikt. De ger inte bra skydd. En produkt som vi lägger i dem måste nödvändigtvis ha sitt eget skydd, till exempel i form av en styv blister, en kartong eller en låda. Man använder dem eftersom budfirman eller Poczta Polska kräver det men de faktiskt inte skyddar produkter. Detta beror på att de inte är motståndskraftiga mot böjning eller tryck. De kommer att fungera perfekt om vi skickar ett minneskort i en låda, liten elektronik i kraftiga blåsor eller kläder.
Kartonger är, på grund av sin form och storleksintervall, den mest universella formen av förpackning. Naturligtvis är de betydligt dyrare än kuvert eller plastfolien, så de kommer inte att vara det bästa valet i alla fall. De kommer att fungera mycket bra vid produkter som kräver bättre skydd, men även då du skickar till exempel flera stycken till en mottagare.
Det finns många kartonger att välja mellan som finns tillgängliga på marknaden. Man kan välja mellan många storlekar, vikter, typer och färger. Vi har redan tagit upp det här problemet i vår artikel, där du hittar detaljerade förklaringar – KLICKA här för att läsa.
Regel 2: Fyllning
Fyllningen används för att direkt skydda produkten mot skador. Den fyller det fria utrymmet i kartongen / kuvertet, förhindrar produkten att röra sig och dämpar slag och stötar.
De vanligaste fyllnadsmaterialen är:
- Bubbelplast – ett extremt mångsidigt och populärt material. Det möjliggör både inslagning av själva produkter och ytterligare fyllning av utrymmet inuti kartongen / kuvertet / plastfolien. Den anpassar sig perfekt till den förpackade produkten. Den har utmärkta skyddande egenskaper.
- Pappersfyllning – med hänsyn till ekologitrenden inom förpackningar blir den mer och mer populär, eftersom den är lika bra som bubbelplast om den används på rätt sätt. Detta används främst vid kartongförpackningar. Detta används genom att fylla utrymmet mellan den förpackade produkten och kartongen. Om man gör det på rätt sätt, d.v.s man lägger dem på botten, sidor och toppen av kartongen ordentligt så får vi en väl säkrad förpackning. Det finns flera typer av pappersfyllningar att välja mellan. Dessa omfattar återvunnet papper, som man knådar med hjälp av specialmatare, kartongfyllmedel av kartong eller färdigskuret papper.
- Luftkuddar – de fungerar på samma sätt som papper, det vill säga man lindar inte själva produkten med dem, utan skyddar utrymmet mellan dem och kartongen. Deras största nackdel är att det är nödvändigt att ha en speciell maskin för att blåsa upp dem. Kuddarna levereras platta och ihoprullade. Om de behövs, pumpar och svetsar maskinen dem, så att vi äntligen får en färdig fyllning. Detta är en enorm utrymmesbesparing och kräver inte ytterligare finansiering relaterad till inköp av maskinen.
- Skropak – är en relativt ny produkt på marknaden. Dess otvivelaktiga fördel är det faktum att det är helt biologiskt nedbrytbart så det är definitivt en miljövänlig metod. Det ser ut som chips. Liksom papper och kuddar används för att fylla de tomma utrymmena i kartongen. Nackdelen med denna lösning är lagring, eftersom den tar mycket plats.
Regel 3: Beteckning
En speciell beteckning är kommunikationsmedel med transportören (på ett förenklat sätt) om vad som finns i förpackningen och hur hen ska hantera det. De förekommer i form av ett klistermärke som man helt enkelt klistrar på förpackningen. Om den innehåller ömtåliga produkter är det värt att använda etiketten ”Försiktigt glas” eller ”Obs glas”. I vissa fall kan man även använda ett klistermärke som t ex indikerar toppen av förpackningen, så att den inte roteras under transporten. Tyvärr ger själva varningsdekalerna ingen garanti för att dessa kommentarer kommer att beaktas, till exempel av kurirer. Ändå kostar de inte så mycket och kan ge positiva resultat.
Regel 4: Arbetsstation
Lämpliga arbetsförhållanden är oerhört viktig del av förpackningsprocessen. Med hjälp av ett professionellt packbord kan man påskynda och underlätta packningen, minska mängden fyllnadsmaterial som används, öka arbetsergonomin och minska antalet misstag.
Arbetsstationen ska vara perfekt anpassad till vår förpackningsmetod, de material som används och de produkter som ska packas. Den ska innehålla lämpliga hyllor och hållare. Möjlighet att justera höjden på olika element. Allt för att de mest använda produkterna alltid finns till hands och i rätt höjd. Packningen blir då mycket snabbare och lättare. På ett naturligt sätt gör packare sitt jobb snabbare och samtidigt blir inte så trötta.
Vad ska man tänka på innan man köper ett professionellt packbord?
- Tillverkarens erfarenhet är verkligen viktig. Skulle du vilja köra en bil som tillverkats av någon som gör det för första gången och som precis har börjat lära sig inom detta område? Naturligtvis är detta ett överdrivet exempel, men våra specialister på tillverkning av packstationer har gjort det i flera år. De förbättrar ständigt sin design. De vet svaren på dina frågor och har genomfört så många projekt att de kan hjälpa dig genom hela processen med att designa den perfekta arbetsplatsen. Det är lätt att verifiera en sådan tillverkare genom referenser, realiseringar, att titta på sociala medier, åsikter på Internet och, naturligtvis, bedöma webbplatsens professionalism, som måste innehålla all den viktigaste informationen om produkten, men också artiklar eller guider som autentiserar tillverkarens sakkunskap.
- Modularitet och utbyggbarhet – modularitet gör att du kan anpassa sin arbetsstation efter dina behov och förväntningar. Packbordet är uppställt på ett liknande sätt som en bil på bilaffären. Först väljer du storleken på grundversionen (vid bil – karossversion) och sedan ytterligare tillbehör (vid bil, extra utrustning) som hyllor eller handtag. Ju fler tillbehör en given tillverkare erbjuder, desto mer anpassningsförmåga har den, och därmed kommer våra behov att återspeglas bättre. Det som också är viktigt är att bord ger möjlighet att förändras och anpassar i framtiden. Vi kan inte förutsäga vad som kommer att hända om ett år, två eller fem (och ett bra bord är en garanti för många års pålitlig drift). Det kan förekomma förändringar i förpackningsprocesser, sortiment eller andra aspekter. Det är då bra att ha ett sådant packbord som gör att man snabbt kan anpassa sig utan stora förändringar, borrningar och andra komplicerade förbättringar.
- Hållbarhet och garanti – ett bra bord är ett pålitligt bord. Helt enkelt. Det är säkert jätteolika. Hur ska man bedöma det? Ett bord ska ha en stabil stålkonstruktion med ett minimum antal skruvförband. Varje plats som vrids med en skruv är en potentiell plats där det kommer att finnas glapp och vibrationer som man vill undvika. Om det beställda bordet ska komma till oss i en kartong, som möblerna i en svensk butik, kan detta vara varningssignalen. Bra packbord kommer oftast på pall, mestadels monterat. Mottagaren är då ansvarig endast för ”kosmetiska förbättringar” Naturligtvis har varje bord en stålkonstruktion. Det beror dock helt på vilken typ av konstruktion det är. Det spelar ingen roll om det är lätta, tunnväggiga element, böjda och perforerade för att öka styrkan eller helt enkelt tjockväggiga, praktiskt taget oförstörbara profiler vid normal användning. Vi ska också vara uppmärksamma på själva bänkskivan. Vissa material är mer hållbara än de andra. När det gäller trämaterial kan splitter och andra skador uppstå när man arbetar på dem direkt med kniv, vilket hotar både produkterna, försändelserna och den som arbetar i en sådan position. Ett alternativ är aluminium, som får inte uppvisa synliga skador. Det bildas repor på den, men de är ytliga och säkra även om du skär direkt på den med kniv. Nackdelar? Högre pris. Det är ett material som kostar mycket mer än träliknande material och som kräver manuell bearbetning. I slutändan kommer ett sådant bord helt enkelt att bli dyrare, men det är värt att överväga köpbeslut, eftersom det är flerårig investering. Den sista aspekten är garantin. Varför erbjuder vissa tillverkare ett år, andra två år och andra sju år? Precis som när det gäller andra produkter, ju längre garantiperioden, desto större säkerhet och längden på den erbjudna garantin kan bevisa hur bra produkten är.
Regel 5: Marknadsföring
I motsats till vad man kanske förväntar sig, kan du göra mycket efter leveransen. Det finns olika sätt att öka kundnöjdhet, positiv överraskning eller uppmuntra dem att köpa igen / prenumerera på nyhetsbrevet eller registrera dig i vår webbutik – använd bara utrymmet i paketet. Vad kan du göra? Några exempel:
- Släng in en rabattfolder för nästa köp eller utvalda produkter.
- Lägg till en gåva i form av en nyckelring, klistermärken eller annan pryl.
- En söt bonus? Varför inte. Du kan trots allt lägga till försändelsen till exempel ett godis med din egen logotyp.
- Be om en recension i butiken, en auktionssajt eller på Google.
- Erbjud rabatt för att gå med i nyhetsbrevet eller registrera dig i butiken.
Det finns så många sätt. Allt beror på typ av kunder eller produkt som säljs. Leta efter icke-standardiserade lösningar och testa dem i praktiken.
Rekommenderade artiklar:
E-handel. Möjligheter och risker.
Under det senaste decenniet har e-handeln utvecklats enormt. I början betraktade säljarna denna typ av verksamhet endast som ett komplement...
Streckkod – vad täcker den och varför använder vi den?
Den allmänt kända termen "streckkod" refererar till EAN-koden, som har använts inom många branscher, inklusive handel och logistik, sedan 1977....
Här är tre viktiga tips för att förbättra arbetseffektiviteten i lager.
Om man analyserar arbete generellt kan man tänka att produktivitet mäts genom den anställdes effektivitet. För en mer exakt mätning...
Arbetsergonomi – vad ska man tänka på när man väljer lagerutrustning?
Enligt ordbokens definition är ergonomi "vetenskapen som handlar om principer och metoder för att anpassa maskiner och verktyg till människors...
Konfigurator för pakningsbord. Så hur skapar man den perfekta arbetsplatsen?
De senaste åren har många företag, som säljer sina produkter stationärt, varit tvungna att göra ändringar och annonsera sig på...
Lämna ett svar